Å høre på klaging er ikke bra for deg!

Jeg har «stjålet» dette fra Hegnarkvinner. Syntes det var så nyttig info at dere burde lese det!

Hater du å høre på andres klaging? Det er det god grunn til.

Å høre på sutring er nemlig dårlig for hjernen på mange ulike måter. Det mener Trevor Blake som er entreprenør og forfatter av boken «Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life».

I den beskriver han hvordan nevrologer kan måle hjernens aktivitet når den utsettes for ulik stimuli.

– Hjernen fungerer mer som en muskel enn vi tror, sier Blake.

– Så hvis du er fanget i en situasjon der du må lytte til noen som er negativ, er det sannsynlig at du også blir mer negativ.

Verre, kanskje, er det at for mye klaging også kan gjøre deg dum. Forskning viser at det å bli utsatt for negativitet i 30 minutter eller mer, enten det er fra en person eller på TV, faktisk skreller vekk nevroner i hjernens hippocampus.

– Det er den delen hjernen trenger for å løse problemer, sier Blake.

Hva med jobben?

Men hva om du leder et selskap – da er du jo nødt til å sette deg inn i de sakene som ikke fungerer?

– Det er en stor forskjell mellom det å få vite at noe er galt, og klaging. Det er typisk for mennesker som klager at de ikke ønsker noen løsning, de vil bare dele sin indignasjon.

Blake lister tre måter man kan beskytte seg mot klaging.

1) Skap distanse. Fjern deg fra klageren om det er mulig. Ikke involver deg.

2) Be klageren om å fikse problemet. Hvis du ikke har muligheten til å fjerne deg fra situasjonen eller personen, så prøv å få klageren til å ta ansvar for å finne en løsning. Spør for eksempel: «Hva har du tenkt til å gjøre for å løse dette?»

3) Forsvar deg. Om du er fanget i en situasjon der du er nødt til å høre på klaging, finnes det mentale teknikker som hjelper deg å blokkere klagingen ute. Trekk deg inn i din egen verden og tenk på noe positivt. Gjør som Harry Potter og putt på en usynlighetskappe. Innbill deg at du er på en strand, eller et sted du slapper av.

Bildet er hentet herfra
Selv var jeg som liten heldig siden jeg vokste opp med en mor som sjelden klagde! Kan ikke huske at vennene mine var klagete heller 🙂
Så før du skal begynne å klage neste gang – tenk heller på om det er en løsning på det du ikke er fornøyd med.
Jeg har én person i mine omgivelser som er veldig flink til å klage. Én dag var jeg blitt så lei av å høre på klagingen og lei av at jeg måtte høre. Før det hadde gått for langt sa jeg til personen at enten måtte han 1. gjøre noe med det eller 2. slute å prate om det. Enten «handle» eller «holde kjeft». Man kan ikke bare klage hvis man ikke er villig til å gjøre noe for å endre noe man ikke er fornøyd med. Vil man ikke gjøre noe er man heller ikke berettiget til å klage! Hva skjedde? Klagingen stoppet umiddelbart! De få ordene var utrolig effektive!

Vær løsningsorientert!

Ha en fin torsdag 🙂

Publisert under Diverse

Comments are closed.

Om bloggen



Hei! Jeg heter Tina Helen Hamelten og er utdannet klinisk ernæringsfysiolog. Dette er en blogg om ernæring. Jeg er opptatt av sammenhengen mellom kosthold og helse og skal dele kunnskap, erfaring og tanker rundt temaet ernæring med dere + litt om trening/sport selvfølgelig.

Blogger

Her kommer det en liste over blogger jeg liker!